Specyfika przewodów samochodowych

We współczesnych pojazdach występuje bardzo wiele różnorodnych kabli, dzięki którym nasz pojazd może funkcjonować. Prąd przekazywany z akumulatora jest wykorzystywany do zasilania wielu elementów. Przewody samochodowe wykorzystywane są również do przesyłania danych i sygnałów. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie i różnorodne. W tym artykule przyjrzymy się nieco bliżej specyfice przewodów samochodowych.

Jak zbudowane są przewody samochodowe?

W instalacjach elektrycznych samochodów stosowane różne rodzaje przewodów. Żyły w nich zbudowane są z linki skręconej z bardzo cienkich drutów. Przekroje przewodów dostosowane są do dopuszczalnej gęstości prądu. Konieczne jest uwzględnienie również maksymalnego nagrzewania się przewodów oraz możliwość występowania spadków napięcia. Oprócz tego zastosowanie znajdują specjalne konektory, które służą do łączenia przewodów i innych części instalacji elektrycznych. Jako zabezpieczenie obwodów przed skutkami zwarcia czy przeciążenia używa się bezpieczników termobimetalowych lub topikowych.

W przewodach samochodowych mogą występować różne rodzaje izolacji. Jedną z nich jest izolacja PVC, która zapewnia odporność na wysokie i niskie temperatury, elastyczność i wytrzymałość ogniową. Drugim rodzajem jest izolacja z polietylenu usieciowanego, która wykazuje wysoką odporność na czynniki zewnętrzne i może być poddawana różnymi modyfikacjom.

Różne typy przewodów samochodowych

Istnieje kilka typów przewodów samochodowych o różnych właściwościach i przeznaczeniu. W asortymencie hurtowni elektroizolacyjnej EL-DRUT znaleźć można m.in. przewody FLRY-A, FLRY-B oraz FLY, FLYW.

Dwa pierwsze przewody, czyli FLRY-A i FLRY-B, są zgodne z normą DIN 72551. Konstrukcja żyły składa się z cienkich drutów miedzianych gołych lub ocynkowanych (typ A – linka regularna, typ B – linka nieregularna). Przeznaczone są do instalacji elektrycznych niskiego napięcia w samochodach.

Z kolei przewody FLY i FLYW są zgodne z normą ISO 6722. Wykonane są z cienkich drutów miedzianych gołych.