Jak można podzielić przewody samochodowe?

Jak można podzielić przewody samochodowe?

Każdy pojazd wyposażony w silnik spalinowy wymaga pewnej ilości prądu, który w jednostce benzynowej będzie mógł dostarczyć iskry, a w dieslu wytworzy temperaturę niezbędną do samoczynnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W nowoczesnych autach montuje się jednak ogromną liczbę urządzeń potrzebujących doprowadzenia zasilania, stąd przewody samochodowe stały się ważnymi komponentami, od których w znacznym stopniu zależy możliwość sprawnego funkcjonowania całości. Przekonajmy się, jakie rodzaje przewodów są wykorzystywana w autach.

Jakie typy przewodów spotyka się w samochodach?

Instalacja elektryczna nowoczesnych samochodów osobowych jest zasilana prądem o napięciu 12 V, a aut ciężarowych z uwagi na większe obciążenie 24 V. Większość kluczowych podzespołów wymaga więc przewodów niskiego napięcia, które będą obsługiwały takie układy jak wszechobecne podzespoły elektroniczne (przede wszystkim sterownik wtrysku), oświetlenie, pompy paliwowe i wtryskiwacze, a także układy takie jak ABS, ESP czy elementy kokpitu od wyświetlaczy po sprzęt audio. Poza nimi konieczne będą również kable wysokiego napięcia, które obsługują proces zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, w przypadku których napięcia wynoszą kilkadziesiąt tysięcy voltów.

Niskonapięciowe przewody samochodowe i ich typy

Niskonapięciowe przewody samochodowe (FL) stanowią większość instalacji samochodowej. Najczęściej stosowanymi ich rodzajami są przewody ze zredukowaną grubością izolacji (R) oraz izolacją polwinitową występujące w odmianie z żyłami skręcanymi regularnie (A), czyli FLRY-A i nieregularnie (B), a zatem FLRY-B. Używane są także przewody niskonapięciowe z izolacją polwinitową (FLY) oraz przewody niskonapięciowe z izolacją polwinitową o zwiększonej odporności na wysoką temperaturę (FLYW).

Wróć do bloga

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem